Osteodensitometria este o investigatie care masoara densitatea minerala si duritatea osului. Exista metoda cu ultrasunete, total inofensiva si neinvaziva. Osteodensitometria pune diagnosticul de osteoporoza (boala in care duritatea osului scade si apare riscul fracturilor la mici traumatisme.

Metoda consta in masurarea densitatii osoase si aprecierea calitatii osului. Aparatele care functioneaza pe baza de ultrasunete confera maxima siguranta atat pentru pacient, cat si pentru medic, riscul de iradiere fiind nul. Osteodensitometria se utilizeaza pentru investigarea osteoporozei, cat si pentru identificarea persoanelor care prezinta risc crescut pentru dezvoltarea de fracturi pe os patologic (situatie frecvent intalnita la femei dupa menopauza).

Metoda permite, de asemenea, monitorizarea tratamentului la cei care primesc terapie hormonala de substitutie.

Program Medici


 

Alimentatie anti-osteoporoza

Asigurarea unui aport de calciu normal este foarte importanta in prevenirea osteoporozei. In lipsa calciului, hormonul paratiroidian va actiona asupra oaselor pentru a mentine o concentratie constanta a calciului in sange, demineralizandu-le.

Laptele si produsele lactate sunt o sursa bogata de calciu, dar nu cea mai buna. Fiind bogate in proteine, contribuie la cresterea aciditatii sangelui, ceea ce forteaza calciul sub forma de bicarbonat sa iasa din os pentru neutralizarea aciditatii. Prin colesterolul continut, contribuie la aparitia unor problemelor cardio- si neurovasculare pe termen lung. Pe de alta parte, laptele degresat este destul de greu absorbabil.

O sursa fara risc de calciu o constituie vegetalele, cerealele integrale, semintele de susan, mac, nucile, soia, lintea, legumele cu frunze, tofu.
De evitat ar fi bauturile carbogazoase, produsele bogate in fosfati precum branza topita, care cresc riscul demineralizarii osoase. Suplimentele de calciu pot fi recomandate cand alimentatia este saraca.

Expunerea la soare
Sub influenta razelor ultraviolete, pielea poate produce provitamina D. Aceasta vitamina este mai departe transformata in vitamina D activa in ficat si rinichi. Rolul ei este de a creste absorbtia calciului la nivelul intestinului, de a reduce eliminarea calciului in urina si de a-l fixa in oase. Pentru a asigura necesarul zilnic de vitamina D este suficienta o expunere de 15 minute a pielii fetei si mainilor de 3-4 ori/saptamana in intervalul martie-octombrie. In perioada noiembrie-februarie, aportul din aceasta vitamina va fi asigurat din suplimente vitaminice.

Exercitiul fizic si osteoporoza
Pentru persoanele care inca nu sufera de osteoporoza, sunt indicate sporturile de impact si exercitiile cu purtare de greutate. Astfel, alergarea, baschetul, tenisul, voleiul, gimnastica aerobica, badmintonul, schiatul sunt foarte indicate. Mai puteti lua in considerare urcatul scarilor, urcatul pe munte, exercitiile cu greutati.
Eficienta exercitiilor este mai buna atunci cand sunt repetate cu regularitate (zilnic!), de durata scurta si suficient de intense pentru a produce tensiune la nivelul osului.

Pentru pacientii deja afectati de osteoporoza, exercitiile „de impact" sunt contraindicate datorita cresterii riscului de fractura si tasare. Totusi exercitiile supravegheate, usor rezistive, progresive, pot creste densitatea minerala chiar si la pacientii osteoporotici. Mersul pe jos timp de 45 de minute de trei ori pe saptamana sau 30 de minute zilnic este foarte indicat pentru mentinerea densitatii minerale a membrelor inferioare si bazinului. Desi nu sunt osteogenetice, inotul si ciclismul pot fi indicate pentru mentinerea in forma si dezvoltarea fortei musculare.

Un loc special trebuie oferit evitarii pozitiilor care accentueaza cifoza si acelor exercitii care pot preveni deformarea coloanei vertebrale, precum si celor care pot dezvolta echilibrul si coordonarea.